2 Mayıs 2016

EX Sendromu

Bütün eski erkek arkadaşlarımın sanki el birliğiyle, birbirleri ile haberleşiyorlarmış gibi art arda evlendiklerini, nişanlandıklarını veya yeni kız arkadaşlarının olduklarını görünce bir merak uyandı içimde. (yanlış anlaşılmasın stalking söz konusu değil, bir şekilde şans eseri görüyorum veya öğreniyorumJ) Merak ettim, merkezimizdeki psikologlara da sordum hatta. Böyle bir sendrom var mıdır acaba? Eskilerin seri bir şekilde evlendiğini, hayatlarına başka birileriyle devam ettiklerini görürken, bir anda yalnızlığın daha da yüze çarpması. Tetikleyici bir unsur olabileceğini konuştuk.

Durmadım tabii, araştırdım, baktım. Konu ile ilgili pek bir şey bulamadım. Ama  “Obsessive Ex Syndrome” diye bir kavram buldum. Ne kadar bilimsel olduğu soru işareti kafamda onu önceden belirtmek isterim.

Adından da anlaşıldığı gibi bu sendrom, ex’i yani eski sevgiliyi ayrılık sonrası zihinden çıkaramama, unutamama, onunla olan rutine devam etme, ayrılığı kabul etmeme durumu. Klasik ayrılık sonrası kabullenememe, üzüntü durumu değil, obsesif yani takıntılı bir durum söz konusudur. Ayrıldıktan sonra; aramaya, mesaj atmaya, yanına gitmeye, sosyal medyadan takip etmeye (hatta stalklamaya), tartışmaya devam etmek. Daha da ileri safhası, şiddet içeren davranışlarda bulunmak (onun eşyalarına zarar verme, tehdit etme, çocuk var ise çocuğa zarar verici davranışlarda bulunma veya bulunacağına yönelik tehdit etme vs).

Araştırma yaparken aklıma yakın zamanda ayrılık yaşamış bir arkadaşım geldi. Ayrıldığı kız arkadaşının whatsapp’ta son görülme saatini, sosyal medyadaki etiketlendiği fotoğraflarını, check-inlerini yaklaşık 1 ay boyunca her gün takip etti, bana da biz konuştukça raporladıJ Bu sırada kıza mesaj atmaya, aramaya – ısrarla aramaya – devam ediyordu. Burada “ısrarla” kelimesini kullandım, çünkü kız aramalara yanıt vermiyordu. Maillerine ve whatsapp mesajlarına yanıt vermediği gibi… Çok uzağa gitmeye gerek yok aslında, gazetelerde 3.sayfa haberleri de konuyu anlatıyor.

Durum şiddetlenmeden en başında aksiyon almak en sağlıklısı olacaktır. Ayrılık sonrası gözlemlediğiniz davranışlar, hissettikleriniz, düşünceleriniz bu yönde ise bir uzmana görünmek, psikolog veya psikolojik danışmandan destek almak atılabilecek en iyi adımlardan biri olur.
Bunlar ayrılık sonrası içindi. Peki, ayrılmadan önce? Ya ayrıldıktan sonra ex’imiz, obsesif ex sendromu yaşarsa? Bunu nasıl bilebiliriz?

Bilemeyiz. Fakat birtakım sinyaller olabilir. Davranış bozuklukları, aşırı kıskançlık, şiddete meyilli yapı, öfke kontrolünde başarısızlıklar, sürekli kontrol ihtiyacı…  Mevcut erkek / kız arkadaş veya eşiniz ile ilgili bu gibi gözlemleriniz var ise ayrılık öncesinde, sağlıklı ayrılık / boşanma için izlenebilecek yollar konusunda psikolog veya psikolojik danışmandan destek almak uygun olabilir. Ayrılık da bir travmadır, ancak travmayı daha da derinleştirmeden hayatımıza devam edebiliriz. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Tükenmiş Olabilirsiniz!

Tükenmişlik Sendromu   (Burnout Syndrome) Hepimizin hayatına Meryem Uzerli’nin ‘’Tükendim, bıktım, yapamıyorum..’’ feryadıyla giren bi...